!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Nyheter

Styrelsen är konstituerad

Publicerad: 2018-05-09 | Uppdaterad: 2018-05-09

Styrelsen för Marmorlunden Brf har konstituerat sig enligt följande:

 
Ledamöter:
Veronica Buchschatz, Ordförande
Frippe Nilsson, Vice ordförande
Mehran Arefi, Sekreterare
Magnus Linton
Alexandra Uhrefalk
Elise Carson Mattsson
 
Suppleanter:
Kalle Sundmalm

Linda Ajax
Henrik Simonsson

Vårstädning med container

Publicerad: 2018-05-02 | Uppdaterad: 2018-05-02

Bästa grannar!

Söndagen 13/5 har föreningen sin gemensamma vårstädnings/containerdag med chans att bli av med alla dina grovsopor och tillsammans göra rent och snyggt i våra gemensamma uterum.

Vi samlas 11.00 utanför 11:ans entré och kör så länge det finns saker att göra, containern kommer vara öppen 11.00-15.00. Observera att vår tidigare cykelrensning också ska avslutas så det finns chans att fynda billiga cyklar för den som vill. Porten till cykeluppsamlingsrummet kommer öppnas 13.00, cyklarna är prismärkta av styrelsen, pengarna går in på föreningens konto – och det är först till kvar som gäller.

Väl mött nästa söndag,
Styrelsen

Vem gör vad hos förvaltaren?

Publicerad: 2018-04-29 | Uppdaterad: 2018-04-29

Uppdatering av ansvarsområden hos vår förvaltare Einar Mattsson:

 

Ett förvaltningsteam tar hand om husen och ser till att allt fungerar som det ska.

 

Uppdragsansvarig förvaltare: Amanda Flodén

Förvaltare: Sanna Stark

Biträdande förvaltare: Jannika Ovebring

Fastighetstekniker: Carl Sundbaum

 

Biträdande förvaltare
Handlägger uthyrning av bostäder och förråd, bytes- och störningsärenden samt andrahandsuthyrning och frågor om lägenhetsunderhåll.

 

Förvaltare
Ansvarar för myndighetskrav och större planerade åtgärder i huset.

 

Fastighetstekniker
Åtgärdar fel i allmänna utrymmen och i din bostad samt utför regelbundna besök i huset för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

 

 

Odlingslådor

Publicerad: 2018-04-23 | Uppdaterad: 2018-04-23

Föreningen har utökat antalet odlingslådor. För att paxa en odlingsmöjlighet mejla styrelsen: kontakt@marmorlunden .se

 

Årsmöte

Publicerad: 2018-04-23 | Uppdaterad: 2018-04-23

Missa inte föreningens årsstämma!

Nu på torsdag 26/4 håller som tidigare aviserats vår Brf Marmorlunden årsstämma. Kom och gör din röst som medlem hörd. Föreningen bjuder på fika, du får chans att diskutera boendet med grannar och styrelse, skaffa dig bättre insyn i vår gemensamma ekonomi och du kan påverka de motioner som ska behandlas (tidigare utdelade till alla medlemmar).

När: torsdag 26/4 18.00.
Plats: Ihresalen, Södersjukhuset (entréplan).

Väl mött,
Styrelsen

Årsredovisning 2017

Publicerad: 2018-04-23 | Uppdaterad: 2018-04-23

Dokument

Årsredovisning marmorlunden.pdf 2018-04-23

Städdag med container

Publicerad: 2018-04-17 | Uppdaterad: 2018-04-17

Vårens städdag med container kommer att vara söndag 13/5.

 

Mer info inom kort

Fiberinstallation i hyresrätter

Publicerad: 2018-04-17 | Uppdaterad: 2018-04-17

Onsdag 30/5 installerar vi fiber/bredband i hyreslägenheterna. TMK sköter installationen och kommer att börja med lägenheterna högst upp i Marmorgatan 11, arbetet avslutas sedan i låghuset på Tantogatan. Om ni inte har möjlighet att vara hemma under dagen går det bra att lämna er nyckel i brevinkastet till styrelserummet i Marmorgatan 11, märk den då med namn och lägenhetsnummer.

Årsstämman

Publicerad: 2018-04-02 | Uppdaterad: 2018-04-02

Kallelse till årsstämma i Brf Marmorlunden gick ut till medlemmarna förra veckan.

Stämman kommer att vara kl 18.00 den 26 april i lokal Ihre på Södersjukhuset.

 

Sprängningar på SÖS

Publicerad: 2018-03-08 | Uppdaterad: 2018-03-08

Byggandet av framtidens SÖS fortsätter. Just nu pågår grundläggning för ny akutmottagning och ny ambulanshall. Locum kommer att utföra sprängningsarbeten på SÖS i anslutning till byggnad 03 vid hiss D med start onsdag 2018-03-14 kl. 12:00.

Sprängningsarbeten kommer att göras i en extremt känslig miljö med många pågående verksamheter. Störningar i form av buller, vibrationer, lukt etc. förekommer.

En rad försiktighetsåtgärder är vidtagna för att minimera störningar för vården och boenden.

Sprängningarna kommer att göras enligt fast schema: 
måndag – fredag 07:00 – 07:05, 12:00 – 12:05, 16:00 – 16:05 och 19:00 – 19:05
.

Sprängningsarbeten beräknas pågå i ca 4-5 veckor.

Mer information finns på intranätet,  www.sodersjukhuset.se och www.locum.se/sodersjukhuset

 

Projektledare på Locum AB är Valid Hatami, 073-901 29 48, valid.hatami@sll.se

Elementen är igång igen

Publicerad: 2018-03-05 | Uppdaterad: 2018-03-05

Värmeproblemet är nu avhjälpt o alla ska har varma element igen. Dygnet-runt-jouren var här men kom inte in i relevant lokal i helgen varför saken inte kunde åtgärdas förrän nu på måndag morgon. Vi som haft problem kan dock behöva lufta elementen så gör det!

Viktigt dock att det görs korrekt o med rätt redskap (luftningsnyckel) så om du inte vet hur detta går till kontakta EM eller någon som kan (eller googla). Mycket enkelt.

Kostnad för ev hjälp från EM bekostas av de boende.

Kalla element

Publicerad: 2018-03-03 | Uppdaterad: 2018-03-03

I helgen har det varit problem med kalla element i flera lägenheter dygnsjouren har varit här och löst problemet, värmen är på väg tillbaka.
 
Om ni upplever problem med värmen ska ni vända er till EM (vardagar) eller Dygnet runt-jouren (kvällar o helger).
För mer info
 
 
 
 

Höjning av månadsavgiften

Publicerad: 2018-02-10 | Uppdaterad: 2018-02-10

Från och med 1 april kommer månadsavgifterna för alla bostadsrätter höjas med 2 %.

 

Dags för motioner!

Publicerad: 2018-01-17 | Uppdaterad: 2018-02-10

Årsstämman närmar sig med stormsteg och det är dags för oss i styrelsen att samla in motionerna inför denna.

Om Du som medlem vill ta upp ett särskilt ämne på årsstämman behöver du skicka din motion till oss via mail eller lämna ett brev till styrelsens lokal.

Sista datumet för inlämning av motion är 28/2 2018

Detta för att styrelsen ska ha gott om tid att behandla dessa innan kallelsen till årsstämman skickas ut.

OBS!
För att motionen ska bli godkänd måste den uppfylla vissa formkrav, se mer HÄR.

Skicka din motion till: info@marmorlunden.se 
eller lämna den i vårt brevinkast på BV, Marmorgatan 11.


Vänliga hälsningar, 
Styrelsen i BRF Marmorlunden

 

 

Containerdag

Publicerad: 2018-01-11 | Uppdaterad: 2018-01-11

Containerdag 14/1

Nu på söndag den 14 januari är det dags för vinterns Containerdag!

Där alla boende har möjlighet att bli av med sina grovsopor och annat skräp.

OBS!
Inget el eller miljöfarligt avfall!!!

Containern är öppen och bemannad av styrelsen mellan 10-15.

 

Välkommen

Pappersförpackningar

Publicerad: 2018-01-01 | Uppdaterad: 2018-01-01

Det mittersta sopkärlet för tidningar är nu omärkt till pappersförpackningar till exempel pizzakartonger.

De andra lapparna kommer att bytas inom kort och klisterlappar skrapas bort.

 

 

 

Nyhetsbrev

Publicerad: 2017-12-22 | Uppdaterad: 2017-12-22

Hej kära boende!

På stämman i maj valdes en ny styrelse som nu för fullt arbetar vidare för att tillsammans med vår nya förvaltare Einar Mattson både förvalta och utveckla boendet i vår förening. Det är ett väldigt roligt arbete – anmäl gärna intresse om du vill vara med i styrelsen! – inte minst för att det nu ljusnar på de flesta fronter, även den ekonomiska.

Som du vet äger vi tillsammans ett unikt stycke arkitekturhistoria i form av några av Stockholms innerstads allra finaste funkisbyggnader från det tidiga 1950-talet, och ansvarsfulla avgiftshöjningar och en effektivare förvaltning börjar nu ge ekonomiskt resultat och därmed utrymme för lite mer offensiva satsningar. Om vi inte drabbas av några stora oförutsedda utgifter á la elakartade vattenläckor kommer vi under nästa år kunna realisera en uppfräschning av 11:ans entré och bottenkorridor samt en omgörning av utemiljön mot Tantogatan i syfte att minska det spring över våra gårdar med påföljande nedskräpning som irriterat så många boende. Se mer om detta och mycket annat i vårt NYHETSBREV.

Vi önskar alla en riktigt god jul och ser fram emot ett händelserikt nytt år för vår förening!

 

/Styrelsen

Länk till "Vi i Marmorlunden"

Parkeringsplatser

Publicerad: 2017-10-11 | Uppdaterad: 2017-10-20

Hej!

Styrelsen håller på att upprätta ett nytt kösystem för parkeringsplatser. För bilparkering har föreningen sedan tidigare 3 st parkeringsplatser utomhus (fn 1100 kr/mån) och 6 st garageplatser för mindre bilar (fn 1800 kr/mån). Samtliga är för tillfället uthyrda men det finns planer på att eventuellt utöka antalet platser.

Styrelsen har också beslutat att göra om ett av de outnyttjade rummen i föreningens lokaler till parkeringsgarage för ca fyra stycken motorcyklar och/eller mopeder. Hyran för dessa kommer att hamna på 500 kr per månad och plats. Detta MC-garage kommer att vara lokaliserat vid Marmorgatan 11, i det lilla grå huset med den breda dörren precis vid infarten till fastigheten. Detta rum har tidigare använts till skräpuppsamling samt förråd för trädgårdsgruppen, där det sistnämnda har flyttat till en annan lokal inom föreningen. Av denna anledning vill vi ta upp intresseanmälningar och ev kö för dessa platser.

Observera att motorfordon som parkeras på andra ytor inom föreningen utan tillstånd från styrelsen eller förvaltaren kommer att anmälas för bötfällning och/eller bortforsling framöver.

Intresseanmälan
För att anmäla ditt intresse och/eller ställa dig i kö för en parkeringsplats, skicka ett e-mail med ditt namn, personnummer, telefonnummer och lägenhetsnummer till parkering@marmorlunden.se och märk ämnesraden med ”Intresseanmälan: Bilparkering” eller ”Intresseanmälan: MC/mopedparkering” beroende på vilken typ av plats du söker. Vi kommer att tillämpa en ”först till kvarn” princip för de anmälningar som inkommer.

Vänliga hälsningar
Styrelsen
Brf Marmorlunden

Ny revisor

Publicerad: 2017-09-13 | Uppdaterad: 2017-09-13

Från och med 1/9 är Elias Sennström vår nya kontaktperson BDO.

 

Protokoll Årsstämman 2017

Publicerad: 2017-08-23 | Uppdaterad: 2017-08-23

Dokument

Protokoll Årsstämman 2017.pdf 2017-08-23

Styrelsen är konstituerad

Publicerad: 2017-06-07 | Uppdaterad: 2017-06-07

Nu har styrelsen konstituerat sig enligt följande:
 
Ledamöter:
Veronica Buchschatz, Ordförande
Frippe Nilsson, Vice ordförande
Mehran Arefi, Sekreterare 
Magnus Linton
Alexandra Uhrefalk
Elise Carson Mattsson
 
Suppleanter:
Jacob Kimvall
Kalle Sundmalm
Lotta Ahlgren Järvi

Containerdag + Städdag

2015-09-13 kl 11:00 till 15:00

Extrainsatt årsstämma

2015-06-24 kl 18:30 till 19:30

Stämma för röstning enkom i frågan om extra avgift vid andrahandsuthyrning

Med anledning av att bostadsrättsföreningar från och med 2014 kan ta ut en avgift av de som hyr ut i andra hand för att täcka kostnad för den extra administration det gerkallar föreningen därmed till extra årsstämma i frågan. Andrahandsuthyrningar kan även åsamka extra slitage via in- och utflyttning samt att föreningen då har boende som inte på samma sätt kanske månar om fastigheten och är närvarande på städdagar och liknande.

På ordinarie stämma röstades det med klar majoritet (en emot resten för) för förslaget om att i våra stadgar föra in en ny mening som tillåter föreningen att ta ut en extra avgift för andrahandsuthyrning.

Detta röstade medlemmarna på stämman ja till:

En mening läggs till i befintliga stadgar om att under §12 efter andra stycket lägga till följande skrivelse:

”Avgift för andrahandsupplåtelse får tas ut efter beslut av styrelsen. Avgiften får årligen uppgå till högst 10% av gällande prisbasbelopp*. Om en lägenhet upplåts under en del av ett år, beräknas den högsta tillåtna avgiften efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten.”

*för 2015 44 500kr = 371kr/månad

För att detta beslut ska gå igenom krävs det i våra stadgar två på varandra följande årsmöten, varav ett möte måste vara ordinarie stämma. På den extrainsatta stämman krävs 2/3 majoritet för att förslaget ska gå igenom. På stämman äger varje boende en röst, röstning kan som alltid ske via skriftlig fullmakt.

Styrelsen återkommer med lokal, kallelse samt komplett dagordning för stämman. Detta är bara för att ni som boende ska kunna notera datumet redan nu i era kalendrar.

 

Containerdag + Städdag

2015-05-10 kl 11:00 till 15:00

Styrelsen bjuder på adventsfika 30/11 16-18

2014-11-30 kl 16:00 till 18:00

Nu på söndag är det första advent. Styrelsen bjuder därför på adventsfika i entrén till Marmorgatan 11 för de som vill. Passa på att träffa styrelsen och andra grannar över en pepparkaka och lite glögg.

Varmt välkommen mellan 16-18 önskar styrelsen.

Containerdag

2015-01-11 kl 11:00 till 15:00

Tre gånger per år (2 söndagen i januari, maj, septemeber) tillhandahåller föreningen container så att boende kan slänga möbler och annat som ni vill bli av med.